Monday, April 18, 2011

Pengalaman Naek Bas

Salam..selamat tengahari semua!

Mase diploma kat Machang dulu, especially part 1, memang boleh dikatekan tiap2 minggu gak la aku balik uma kat putrajaya ni. lantak lah jaoh ke tak. yang penting aku nak balik jugak.tak nak dok tempat orang lame2!

Tapi tu dulu. mase mule2 lah dok kelantan. yelah,kelantan mane ade sesape pun. sume susah senang aku kene tanggung sendiri. lau demam takde orang nak tolong lapkan kain basah kat muke and badan macam yang mak selalo buat. tapi seyes! lau korang demam kan, baik korang lap badan korang dari muke sampai lah ke kaki. celah2 siku, celah2 lutut and ketiak sume la lap. lap sepanjang hari. esok pagi confirm korang dah baik demam. it is through my experience lah.

Ape yang aku nak citer kan ni sebenarnye adelah pengalaman aku sepanjang naik bas dari kelantan ke putrajaya. (Adoyyyy,,asal bau sampah nie??patut lah,,lori sampah tengah kutip sampah.sampai ke bilik aku bau dye.perghhh!) Ish..spoil betul la bau sampah ni. shuh3!

Ok2. nak dipendekkan citer, sepanjang aku naik bas tu, aku bereksperimen kenape selalo aku naik bas asik pening2 nak muntah aje. terutama sekali bile duduk kat seat tengah2 or tepi tingkap. mesti ade jew rase loya tu. so pelbagai kemushkilan dikeluarkan. Antaranye:

1. Bile duduk tengah, tak nampak depan. so mate tu melilau2 tengok tempat lain and akhirnye otak pun pening dalam keadaan bas yang bergerak time tu. tu yang pening tu.


2. Bile duduk tepi tingkap, mate akan sentiase bergerak memerhati kereta2 yang bergerak and pokok2 serta bangunan yang ade. sentiase bergerak yee. so ley pening jugak.


3. Bile duduk seat tengah sampai belakang tu mesti bile bas tu telanggar lubang jalan, penumpang yang duduk kat belakang akan terase kuat tempiasnye. bas yang terlalu banyak bergoyang ley membuatkan penumpang loya.


4. Bile minum banyak sebelum naik bas, air dalam pewot tu akan bekocak2 sampai membuatkan kite rase nak muntah.

Hahahaha... aku pun tak tau la macam mane hipotesis2 ni ley muncul berdasarkan pemerhatian aku. lepas dah kaji untuk beberape tahun, aku pun buat keputusan untuk memilih single seat depaaaaan sekali iaitu 1C! ini kerana bile aku duduk seat 1C, mate aku akan lebih fokus ke depan tanpe toleh kekiri and kekanan. ni bas transnational la. bas lain tak taw coz tak penah naik.

Tapi tapi tapi......tu semua mase diploma lah. lepas dah masuk degree ni, aku tengok semua hipotesis aku tak leh pakai sebab letaklah aku kat mane2 pun, aku tak rase pening, loya and rase nak muntah dah. so ape kesimpulannya??

Ni berdasarkan ape yang aku rase la ye. aku rase maybe aku terlalu fikirkan sangat pasal pening tu. ataupun maybe keadaan jalan dari kelantan ke putrajaya tu membuatkan aku terlalu pening. atau maybe aku baru berjinak2 naik bas. tak biasa lagi dengan keadaan jalan baru and suke sangat sekejap pandang tepi, sekejap pandang depan.


Same ke tak ek ape yang aku rase dengan ape yang korang rase?

Maceh bace!

0 budak chomel:

Post a Comment

Cer komen.Cer komen.tanjat boboi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...