Friday, August 10, 2012

Bagaimana menangani Putus Cinta

Assalamualaikum peeps..


Siapa kate tak sakit putus cinta. Orang yang tak pernah bercinta atau tak pernah kecewa dengan cinta je tak akan rasa sakit tu. Pedih. Kecewa. Sakit hati. Feeling lonely..Semua sifat2 negatif akan muncul satu-persatu. Itu memang kita tak boleh nak elak. Ia akan datang dengan sendiri tanpa dipinta. Air mata pun akan mengalir mengenangkan hubungan yang dibina hanya bertahan separuh jalan sahaje.


Tapi, jika ini berlaku, jangan lah merayu supaya hubungan itu kembali seperti dulu. Cukup lah sekadar bertanya MENGAPA. It is all about dignity. Jangan lah bikin malu. Orang dah tak nak kat kita..biarlah. Dia jugak yang rugi sebab tanpa dia sedar, dia sebenarnya telah kehilangan orang yang betul2 jujur dengan hubungan itu dan betul2 mencintai dia.




Terima Hakikat

Lupakan lah segala impian kita dengan si dia. Belajar lah untuk terima hakikat bahawa dia bukan yang terbaik untuk kita. Terima lah hakikat bahawa setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Dan setiap perpisahan pula adalah permulaan kepada pertemuan.


Sesi Meluahkan Perasaan

Carilah mana2 rakan kita yang sanggup dengar cerita kita. Kalau kena ceritakan dari A sampai Z, ceritalah. Walaupun kadang2 mereka tak faham dengan situasi kita, kalau dengan cara tu kita dapat kurangkan tekanan kita, just tell it.


Carian di Internet

Kadang2 bila kita putus, banyak bende kita tak boleh nak buat. Apa yang kita akan buat adalah duduk memerap dalam bilik, terkenangkan memori dulu, meraung dalam bilik sensorang, pastu esok mata bengkak. Bila mak tanya, kata konon2 semalam garu mata kuat sangat. Hehe. Pandai tau. Okay, taip lah kat google carian untuk Tips2 selepas putus cinta, atau Cara nak move on bila putus cinta, atau quote2 untuk yang break up. InsyaAllah, dengan cara ni, kita akan gain balik confident and semangat kita. Sebab nya, kat luar sini banyak je blogger2 yang da banyak bercerita pasal ni. *temasuk lah aku. hewhew. Jadiknya, kita tak keseorangan, ok dear. =)


Tumpukan perhatian kepada bende lain

Contohnya, kalau kita takde keje dan sedang mencari keje, haa masa ni lah sesuai untuk tumpukan perhatian  untuk edit resume lah, cari keje kosong lah, dll. Kalau kita ade buat side income contoh jual tudung atau mekap, kita boleh luangkan masa untuk buat tutorial shawl atau mekap.

Mengadu kat Allah

Cara ni sebenarnya kita patut buat awal2. Walaupun kita dah buat macam2 tapi still ingat kat dia, cara ni paling mujarab dan berkesan untuk kita pulih dari luka hati berdarah. Erk, ade ke? Kadang2 bila siang kita boleh untuk lupakan dia sebab kita akan buat macam2 keje. Tapi bila malam, kita mesti akan teringat jugak. Jadi, berdoa lah kepada Sang Pencipta. Ya Allah, jika dia bukan lah jodoh aku, Kau hilangkan lah rasa kasih, rasa sayang aku terhadap dia. Tetapi, jika dia adalah jodoh aku, Kau rapat kan lah hati kami, Ya Allah. 


Dengan cara2 kat atas, aku harap sedikit sebanyak ia boleh membantu kamu untuk melupakan si dia dan berpandangan lebih positif. Aku pun sedang cuba. Same2 lah kita cuba keyh.. =)


Jangan lah risau.  Derita dan kecewa akan hilang dengan masa. Cukup lah 3-5 hari kita asek terkenangkan semua tu. Bagi lah peluang pada diri sendiri untuk merasa kebahagiaan bersama keluarga dan rakan2.





Maceh bace!

11 comments:

  1. Awak putus chenta ke sayang? =)

    ReplyDelete
  2. i know you can do it!
    be strong okay? :D

    ReplyDelete
  3. Waktu putus cinta dengan M dulu aku memang sedih gila, bangun pagi belek hp, lepas tu tunggu dia akan pujuk. tapi yilekk. Lama-lama aku boring, aku pun kumpulkan semua kejahatan yang dia buat dekat aku. Lepas tu terus tak ada rasa langsung dekat dia. *waktu tu kita convo and mum tahu kot. Hehe.

    Tie sabar ye, setiap yang berlaku pasti ada jalan penyelesaian. Aku yakin ada lagi better untuk mum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thnx syg.. :')
      I hope so. Harap boleh jd tabah supo mu. hakikatnye sekarang mu dapat ag better kan dari dulu?
      Im happy for both of you :)

      Delete
  4. salam zaty..

    aku tahu keadaan yg menimpa ko skrg...kuatkan smgt k.. jgn pernah putus asa.. kite x tahu jodoh kite.. tp Allah dah tahu.. dah tertulis sejak luh mahfuz lg.. bykkn berdoa tau.. kadang2 kan zaty, smpi kite tak tahu yg jodoh tu dekat je ngan kite.. cuma kite je x perasan. apa yg aku alami skrg pun ak x caya.. kawan sekejap sgt.. tup tap tup tap.. suami ajak wawen. Alhamdulillah selamat dah.. :) ak pun x sangka.

    so kat sni.. ko x ley lemah taw.. Allah sengaja buat mcm ni suapaya hati ko lebih kuat.. dan ko lebih matang dan kehadapan..hehehe...mcm doktor cinta plak ak kan.. hehe... nways.. jaga diri baik2 k..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thnx dear..really appreciate..skrg pun aku dah makin kuat n blh trime knyataan.Barang yang lepas jgn dikenang betul tak? :)

      Delete
    2. betul...betul.. betul... hehehe.. bagus camtu...senyum selalu..selamat hari raya... maaf zahir batin k :)

      Delete
  5. maaf tumpang tanya...mcm mana awak kumpul kekuatan untuk lupakn dia

    ReplyDelete

Cer komen.Cer komen.tanjat boboi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...